Ako podporovať aktivity JA Slovensko?

Zatvoriť


Základné informácie

Informácie uvedené na tejto stránke sa týkajú vzdelávania učiteľov pre školský rok 2025/2026

Na stránke nájdete:

 
Vzdelávanie učiteľov

Vzdelávanie je schválené ako inovačné:

Názov programu vzdelávania: Digitálne kompetencie pre učiteľov (pôvodne Program koordinátorov digitálnych kompetencií - PKDK).

 

Obsah vzdelávania

Obsahovým zameraním inovačného vzdelávania v súlade s § 55 ods. 1 písm. a), zákona 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov je rozšíriť, prehĺbiť a udržať profesijné kompetencie a zručnosti učiteľa pri implementácii prvkov vzdelávania a aplikovaní inovatívnych vzdelávacích metód v oblasti používania informačno-komunikačných technológií a moderných digitálnych technológií (nástrojov, programov a aplikácií) vo výchovno-vzdelávacom procese.

Cieľom inovačného vzdelávania je prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii, alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca v oblasti získavania informácií a najnovších poznatkov z oblasti informačných technológii, ktoré je možné vyučovať a praktickým spôsobom využívať vo výchovno-vzdelávacom procese (online komunikačné a kolaboračné nástroje, programovanie a rozvoj algoritmického myslenia, digitálna bezpečnosť).

Absolvent vie:

  • efektívne využívať online komunikačné nástroje vo výchovno-vzdelávacom procese,
  • preventívne predchádzať nežiadúcim vplyvom internetu a zvýšiť tak digitálnu bezpečnosť žiakov,
  • efektívne pracovať s nástrojmi, ktoré rozvíjajú algoritmické a matematické myslenie a systematicky tak rozvíjať poznávací proces každého žiaka,
  • aplikovať moderné informačné technológie ako prirodzenú súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu.

Vzdelávací program je rozpracovaný na obdobie maximálne 12 mesiacov s časovou dotáciou 60 hodín.  

Vzdelávanie je realizované kombinovanou formou (30 hodín prezenčná a 20 hodín dištančná) + 10 hodín samoštúdia.

 
Pre koho je vzdelávanie určené

Cieľovou skupinou programu Digitálne kompetencie pre učiteľov je učiteľ v podkategórii podľa § 20 zákona 138/2019 Z. z.:

  • učiteľ prvého stupňa základnej školy,
  • učiteľ druhého stupňa základnej školy,
  • učiteľ strednej školy.

 

Forma vzdelávania

Modul 1 | Úvod do problematiky a úvodné školenie

Forma: prezenčná

Realizácia: 18. - 22. august 2025 | Bratislava

Obsah školenia: 

  • Predstavenie role koordinátora digitálnych kompetencií na škole, charakteristík a obsahu vzdelávacieho programu.
  • Predstavenie nástrojov na dištančné vyučovanie, online komunikáciu a kolaboráciu.
  • Úvod do zásad bezpečného správania sa v digitálnom a online priestore.
  • Úvod do inovatívnych nástrojov na budovanie digitálnych zručností (výučba programovania a rozvoj algoritmického myslenia).

 

Modul 2 | Budovanie informačno-komunikačných znalostí

Forma: kombinovaná 

Modul 2 je zameraný na štúdium a praktickú prácu s IT nástrojmi určenými na online komunikáciu a kolaboráciu, programovanie, digitálnu bezpečnosť a vyžitie digitálnych hier vo vzdelávaní. Súčasťou sú aj workshopy s odborníkmi z daných oblastí, ktoré sú určené na rozvíjanie praktických zručností práce s IT nástrojmi a konzultácie s odborníkmi a zdieľanie skúseností práce so žiakmi – Best practice.

Dištančné časti sú realizované formou webinárov prostredníctvom MS Teams. Frekventant si vyberá 2 celoročné témy, ktoré absolvuje v plnom rozsahu: 

  1. Code.org + BBC miro:bit
  2. Microsoft 365 - online kolaboračné a komunikačné nástroje
  3. Umelá inteligencia
  4. Digitálna bezpečnosť

Prezenčné časti budú realizované v 3 mestách v regiónoch (západ, stred a východ, konkrétne mestá budú upresnené).

 

Modul 3: Praktická aplikácia získaných poznatkov do výučby

Forma: dištančná

Tento modul je zameraný na samostatnú prácu zapojených pedagógov. Ich úlohou bude realizácia a zdokumentovanie dvoch rôznych aktivít s prihliadnutím na aplikovanie nadobudnutých poznatkov so zameraním na:

  • Žiakov (konkrétne vyučovacie hodiny)
  • Ďalších pedagogických zamestnancov školy (informačné stretnutia, workshopy, konzultácie)
 
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončenie vzdelávania

Inovačné vzdelávanie podľa § 56 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. sa ukončuje záverečnou prezentáciou pred trojčlennou komisiou, ktorú vymenoval štatutárny orgán poskytovateľa.

Požiadavky na ukončenie vzdelávacieho programu:

  1. účasť najmenej 80% z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania,
  2. úspešná aplikácia získaných poznatkov do výučby priamo alebo prostredníctvom podpory kolegov v rámci školy, t.j. realizácia a zdokumentovanie požadovaných výstupov z dištančnej formy vzdelávania,
  3. úspešná záverečná práca,
  4. úspešný pohovor.

Inovačné vzdelávanie končí záverečnou prezentáciou a pohovorom pred trojčlennou skúšobnou komisiou vymenovanou poskytovateľom inovačného vzdelávania v súlade s § 56 ods. 2 č. 138/2019 Z.z. v znení neskorších predpisov. Po úspešnom záverečnom pohovore a prezentácii záverečnej práce získa učiteľ osvedčenie o ukončení vzdelávania.

V nutnom prípade je možné dodatočne vystaviť duplikát už udeleného osvedčenia. Údaje pre žiadosť a podmienky vystavenia duplikátu.

Požiadavka na záverečnú prezentáciu absolventov vzdelávacieho programu:

Spracovanie metodických materiálov k vyučovacej hodine s dôrazom na aplikáciu a implementáciu nadobudnutých poznatkov a zručností.

1. Popísanie prístupu k spracovaniu a využitiu metodických materiálov získaných z inovačného vzdelávania.   

2. Popísanie a zhodnotenie odučených školských hodín so žiakmi a/alebo zaškolenia ďalších kolegov na škole.

Záverečný pohovor vzdelávacieho programu bude zameraný na aplikáciu aktivizačných metód zameraných na využitie tém z oblastí pokrytých vzdelávacím procesom. O ukončení inovačného vzdelávania sa vyhotovuje protokol podpísaný predsedom a všetkými členmi skúšobnej komisie. Prípadné výhrady členov skúšobnej komisie budú zaznamenané v tomto protokole.

 
Časový harmonogram pre školský rok 2025/2026

Modul 1

  • Úvodné školenie: 18. - 22. august 2025 | Bratislava
     

Modul 2

  • 8. september 2025 - 30. apríl 2026
  • Regionálne prezenčné stretnutia:
    • v prvej polovici novembra 2025
    • presné mestá budú upresnené. Vždy pôjde o 1 mesto na západnom, strednom a východnom Slovensku

Modul 3

  • do 30. apríla 2026

Záverečná práca

  • do 10. mája 2026

Záverečné pohovory

  • medzi 25. májom a 5. júnom 2026 (BA, ZA, KE - presné termíny budú doplnené najneskôr mesiac pred ich konaním)