Vzdelávanie učiteľov
Objavte technológie, ktoré menia spôsob výučby
Hľadáte nové spôsoby, ako zapojiť žiakov, zefektívniť svoju prácu a posunúť vyučovanie do 21. storočia?
Vzdelávací program Digitálne kompetencie pre učiteľov je určený všetkým učiteľom základných aj stredných škôl, bez ohľadu na aprobáciu a školským digitálnym koordinátorom.
Ako sa zapojiť?
- Učiteľ, ktorý nie je vyškolený, vyplní prihlášku na vzdelávanie.
- Nový učiteľ vyplní aj prihlášku školy a učiteľa do programu.
-
Prečítajte si úplné informácie o inovačnom vzdelávaní pre šk. rok 2025/2026 (informácie o moduloch, časový harmonogram a i.).
-
Prihlasovanie je otvorené do 30. júna 2025!
PRIHLÁŠKA DO PROGRAMU Prihláška na vzdelávanie
Informácie pre učiteľov, ktorí absolvujú inovačné vzdelávanie v aktuálnom šk. roku 2024/2025 sú dostupné na tejto stránke.
Tematické okruhy inovačného vzdelávania
Nástroje na výučbu informatiky a programovanie – BBC micro:bit a Code.org
BBC micro:bit je malý programovateľný mikropočítač navrhnutý špeciálne pre vzdelávanie. Je ideálny na úvod do programovania, techniky a fyziky. Pomáha žiakom chápať technológie cez praktické úlohy a jednoduchý kód a učiteľom otvára nové možnosti tvorivej výučby.
Vo webinároch sa naučíte:
- ako pracovať s LED diódami, zvukom, senzormi a grafmi v prostredí MakeCode,
- ako vytvárať interaktívne obvody a programovať ich cez jednoduchý vizuálny jazyk,
- ako zapojiť drony, rozširujúce sady a rozvíjať medziodborové projekty,
- ako aplikovať micro:bit pri výučbe techniky, fyziky, výtvarnej aj prírodovedy.
Code.org je bezplatná online platforma, ktorá učí základy programovania a vývoja aplikácií – dostupne, zábavne a krok za krokom. Nepotrebujete žiadne predchádzajúce skúsenosti.
V rámci webinárov získate:
- prehľad, ako si vytvoriť učiteľský účet a pracovať s triedou,
- návod na vedenie tzv. „offline hodín“ s praktickými aktivitami,
- inšpiráciu z kurzov ako Hour of Code či Music Lab,
- úvod do prepojenia Code.org s AI a rozvojom programátorského myslenia u žiakov.
Využitie kolaboračných a komunikačných nástrojov vo výučbe – Microsoft 365
Zefektívnite výučbu a každodenné školské procesy pomocou nástrojov, ktoré vaša škola už možno má, ale nevyužíva naplno.
V tejto oblasti vás naučíme, ako:
- vytvoriť moderné digitálne prostredie v triede cez Microsoft Teams a OneNote,
- pripravovať testy, kvízy a interaktívne materiály vo Forms a Sway,
- automatizovať rutinné činnosti pomocou Power Automate a Power BI,
- plánovať čas, úlohy a školské aktivity cez Planner, ToDo a Bookings,
- využívať dáta a analytiku pomocou Insights a Microsoft Viva na podporu rozhodovania v škole.
Digitálna bezpečnosť a zodpovedné správanie online
Digitálne prostredie prináša výzvy, na ktoré musíme žiakov pripraviť. V tejto oblasti sa zameriavame na:
- ochranu údajov a hesiel, bezpečnosť mobilných zariadení,
- odhalenie hoaxov, dezinformácií a manipulácie,
- vysvetlenie pojmov ako malware, sociálne inžinierstvo, digitálna identita,
- súvislosti medzi umelou inteligenciou a kyberbezpečnosťou,
- kritické myslenie pri používaní internetu a vplyv sociálnych sietí a influencerov.
Webináre sú vhodné pre učiteľov všetkých predmetov – naučíte sa, ako tieto témy integrovať do výchovy k občianstvu, slovenčiny, informatiky či etiky.
Umelá inteligencia vo vyučovaní
Umelá inteligencia (AI) už nie je len budúcnosť – je to súčasť prítomnosti, aj školského prostredia. V tejto sérii webinárov sa dozviete:
- ako funguje strojové učenie a neurónové siete v jednoduchej forme,
- ako pracovať s generatívnymi nástrojmi na tvorbu textu, obrázkov a zvukov,
- ako môže AI uľahčiť prípravu vyučovacích materiálov a spätnú väzbu,
- aké sú etické, právne a spoločenské dopady využívania AI v škole (tzv. ELSA aspekty),
- konkrétne tipy na využitie AI v rôznych predmetoch – od dejepisu po informatiku.
Webináre sú navrhnuté tak, aby sa v problematike vedeli zorientovať aj úplní začiatočníci.
Odporúčané témy a inšpirácie pre vašu výučbu
Rozšírte si obzory o aktuálne a atraktívne témy, ktoré môžete zaradiť do vyučovania alebo školských projektov:
- Virtuálna identita a e-Prístupnosť,
- Canva ako nástroj na tvorbu materiálov (dizajn, prezentácie, pracovné listy),
- STEM projektové vyučovanie robotiky s Legom,
- digitálne hry, mäkké zručnosti, tvorivé techniky,
- návštevy a exkurzie učiteľov v technologických firmách.