Digikoordinátori
Základné informácie
Informácie uvedené na tejto stránke sa týkajú vzdelávania učiteľov pre školský rok 2023/2024.
Na stránke nájdete:
Vzdelávanie učiteľov
Vzdelávanie je schválené ako inovačné pod evidenčným číslom 20/2022 – IV.
Názov programu vzdelávania: Program koordinátorov digitálnych kompetencií.
Obsahovým zameraním inovačného vzdelávania v súlade s § 55 ods. 1 písm. a), zákona 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov je rozšíriť, prehĺbiť a udržať profesijné kompetencie a zručnosti učiteľa pri implementácii prvkov vzdelávania a aplikovaní inovatívnych vzdelávacích metód v oblasti používania informačno-komunikačných technológií a moderných digitálnych technológií (nástrojov, programov a aplikácií) vo výchovno-vzdelávacom procese.
Cieľom inovačného vzdelávania je prehĺbenie, rozšírenie a inovácia profesijných kompetencií potrebných na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii, alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca v oblasti získavania informácií a najnovších poznatkov z oblasti informačných technológii, ktoré je možné vyučovať a praktickým spôsobom využívať vo výchovno-vzdelávacom procese (online komunikačné a kolaboračné nástroje, programovanie a rozvoj algoritmického myslenia, digitálna bezpečnosť, využitie digitálnych hier vo vzdelávaní).
Absolvent vie:
- efektívne využívať online komunikačné nástroje vo výchovno-vzdelávacom procese,
- preventívne predchádzať nežiadúcim vplyvom internetu a zvýšiť tak digitálnu bezpečnosť žiakov,
- efektívne pracovať s nástrojmi, ktoré rozvíjajú algoritmické a matematické myslenie a systematicky tak rozvíjať poznávací proces každého žiaka,
- aplikovať moderné informačné technológie ako prirodzenú súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu.
Vzdelávací program je rozpracovaný na obdobie maximálne 12 mesiacov s časovou dotáciou 60 hodín.
Vzdelávanie je realizované kombinovanou formou (30 hodín prezenčná a 20 hodín dištančná) + 10 hodín samoštúdia.
Pre koho je vzdelávanie určené
Cieľovou skupinou Programu koordinátorov digitálnych kompetencií je učiteľ v podkategórii podľa § 20 zákona 138/2019 Z. z.:
- učiteľ prvého stupňa základnej školy,
- učiteľ druhého stupňa základnej školy.
Forma vzdelávania
Modul 1 | Úvod do problematiky a úvodné školenie
Forma: prezenčná
Realizácia: 21. - 24. august 2023, Fakulta informatiky a informačných technológií (Ilkovičova 2, 84216 Bratislava)
Obsah školenia:
- Predstavenie role koordinátora digitálnych kompetencií na škole, charakteristík a obsahu vzdelávacieho programu.
- Predstavenie nástrojov na dištančné vyučovanie, online komunikáciu a kolaboráciu.
- Úvod do zásad bezpečného správania sa v digitálnom a online priestore.
- Úvod do inovatívnych nástrojov na budovanie digitálnych zručností (výučba programovania a rozvoj algoritmického myslenia).
- Úvod do projektového vyučovania s využitím agilnej metódy projektového riadenia SCRUM.
- Úvod do využitia digitálnych hier a nástrojov na podporu interaktivity vo výučbe.
Modul 2 | Budovanie informačno-komunikačných znalostí
Forma: kombinovaná
Modul 2 je zameraný na štúdium a praktickú prácu s IT nástrojmi určenými na online komunikáciu a kolaboráciu, programovanie, digitálnu bezpečnosť a vyžitie digitálnych hier vo vzdelávaní. Súčasťou sú aj workshopy s odborníkmi z daných oblastí, ktoré sú určené na rozvíjanie praktických zručností práce s IT nástrojmi a konzultácie s odborníkmi a zdieľanie skúseností práce so žiakmi – Best practice.
Prezenčné časti budú realizované v 3 mestách v regiónoch (Bratislava, Žilina a Košice).
Modul 3: Praktická aplikácia získaných poznatkov do výučby
Forma: dištančná
Tento modul je zameraný na samostatnú prácu zapojených pedagógov. Ich úlohou bude realizácia a zdokumentovanie dvoch rôznych aktivít s prihliadnutím na aplikovanie nadobudnutých poznatkov so zameraním na:
- Žiakov (konkrétne vyučovacie hodiny)
- Ďalších pedagogických zamestnancov školy (informačné stretnutia, workshopy, konzultácie)
Spôsob ukončovania a požiadavky na ukončenie vzdelávania
Inovačné vzdelávanie podľa § 56 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. sa ukončuje záverečnou prezentáciou pred trojčlennou komisiou, ktorú vymenoval štatutárny orgán poskytovateľa
Požiadavky na ukončenie vzdelávacieho programu:
- účasť najmenej 80% z celkového rozsahu prezenčnej formy vzdelávania,
- úspešná aplikácia získaných poznatkov do výučby priamo alebo prostredníctvom podpory kolegov v rámci školy, t.j. realizácia a zdokumentovanie požadovaných výstupov z dištančnej formy vzdelávania,
- úspešná záverečná práca,
- úspešný pohovor.
Inovačné vzdelávanie končí záverečnou prezentáciou a pohovorom pred trojčlennou skúšobnou komisiou vymenovanou poskytovateľom inovačného vzdelávania v súlade s § 56 ods. 2 č. 138/2019 Z.z. v znení neskorších predpisov. Po úspešnom záverečnom pohovore a prezentácii záverečnej práce získa učiteľ osvedčenie o ukončení vzdelávania.
Požiadavka na záverečnú prezentáciu absolventov vzdelávacieho programu:
Spracovanie metodických materiálov k vyučovacej hodine s dôrazom na aplikáciu a implementáciu nadobudnutých poznatkov a zručností.
1. Popísanie prístupu k spracovaniu a využitiu metodických materiálov získaných z inovačného vzdelávania.
2. Popísanie a zhodnotenie odučených školských hodín so žiakmi a/alebo zaškolenia ďalších kolegov na škole.
Záverečný pohovor vzdelávacieho programu bude zameraný na aplikáciu aktivizačných metód zameraných na využitie tém z oblastí pokrytých vzdelávacím procesom. O ukončení inovačného vzdelávania sa vyhotovuje protokol podpísaný predsedom a všetkými členmi skúšobnej komisie. Prípadné výhrady členov skúšobnej komisie budú zaznamenané v tomto protokole.
Časový harmonogram pre školský rok 2023/2024
Modul 1
- Úvodné školenie: 21. – 24. august 2023 (pondelok - štvrtok)
Fakulta informatiky a informačných technológií (Ilkovičova 2, 84216 Bratislava)
Modul 2
- 4. september 2023 - 30. apríl 2024
Modul 3
- do 10. mája 2024
Záverečná práca
- do 17. mája 2024
Záverečné pohovory
- medzi 3. a 13. júnom 2024 (BA, ZA, KE - presné termíny budú doplnené najneskôr mesiac pred ich konaním)